Thursday, July 2, 2009

Singgang Ikan Tenggiri (Kelantan Style)


Hmm....saya kalau beli ikan tenggiri biasanyer buat singgang lah. Saya suka...cik abe suka...anak2 lagi la suka. Nak2 kalau makan cicah ngan budu. Hadoii....masyuk wa cakap lu ! Kenapa pulak saya panggil Kelantan Style ? Sebab saya penah tengok my fren yang orang Terengganu masak singgang...dia letak kunyit...so saya assume..kalu Terengganu nyer style..kaler dia kuning la sket. Apa2 pon...masak singgang ni sangat la senang. Sume main masuk je dalam periuk....pastu masak la. Senang kan? nak makan lagi la senang....lebih sedap kalau kuah singgang tu di letak banyak2 sampai banjir.....uish ! Enak banget !



Singgang Tenggiri Kelantan Style

Bahan2:

1/2 ikan tenggiri yg dah di potong2 (ikan kembung boleh, ikan tongkol pon bulih jugak)
3 ulas bawang putih dihiris2
2 keping asam keping
1inci lengkuas (dihiris2)
garam secukup rasa
sedikit gula melaka (kira2 seketul sebesar ibu jari tgn)
2 biji cili hijau
5 biji cili padi
4 gelas air


Cara2:
- masukkan kesemua bahan ke dalam periuk
-tutup periuk dan hidupkan api
-biarkan kuah menggelegak.
-siap !

Senang kan? makan la dengan nasi panas......pastu picitkan cili padi tu dalam nasi....pedas baru le menyengat !

1 comment:

ise3339 said...

best2..nok wat singgang la dinner mlm ni..:)