Monday, March 2, 2009

Sambal Sotong Kering

Saya ni suka sangat makan sambal sotong kering tu tp tu la..dah dua kali buat asik liaaaat jer....putus selera betul. rupa dah ada...bau pon dah ada...tp bila gigit sotong nyer..liat la pulak, alahai....last2 lepas saya tanya my fren Iena ni cemane cara betul nak masak sotong kering ni biar jadik lembut dan sedap baru lah jadik. Sambal sotong kering ni saya suka makan dengan lontong dan kuah lodeh atau pun dengan nasi lemak. Memang masyuk la orang kata...hehehe.... Ni ada resepi sambal sotong yang saya cilok dari Dapor kak jun jugak....hehehe..suka sangat amik resepi kat dapo dia tau!



Copy paste je nih...malas nak taip panjang2...ekekeke..

Sambal Sotong Kering

Bahan2:

3 biji bawang merah-kisar
1 ulas bawang putih-kisar
bawang besar-hiris bulat
sotong kering-potong kecil2
cili kering kisar
air asam jawa
garam
gula
sedikit gula melaka
minyak untuk menumis

Cara2:
tumis bawang kisar, cili kisar hingga pecah minyak. masukkan air asam jawa dan sotong. masukkan air sket, garam n gula. biar mendidih. masukkan bawang besar. kacau lagi n biar sekejap. angkat n makan ngan lontong.



sambal sotong kering makan dengan lontong

2 comments:

iena hamdi said...

akak aku... huhuhuh sedapnyer sambal sotong mu itew.. iena pong suka kak makan ngan nasi lemak or lontong... hehehhe

gaL said...

Hello thr. I love the sambal sotong. And i would always ask for it each time i have nasi lemak. =)

I wanna give it a try and cook it myself, but i'm not sure what you mean by cili kering kisar? How much and how do i get that? Do u mean that i take the cili kering and dry blend it?

Thank u. Hope to hear from you soon. =)