Saturday, May 9, 2009

Sayur Campur Goreng dengan Tofu Telur


Orang2 kat rumah ni yang makan sayur cuma aku sorang je. Hubby makan jugak sayur, cuma memilih skit la...tengok jenis sayur...kalau macam kobis bunga...brokoli ni dia suka la makan. Saya suka masak sayur campor, biasa saya letak udang atau ayam..tapi kali ni saya letak tofu telur dan hirisan daging rusa. Hehehe....ada sikit lagi daging rusa kat umah ni....nak wat gulai ke...kari ke...rendang ke...tak padan...jadi saya cuma hiris nipis2 masuk dalam sayur...atau pon dalam kuah mee bandung. Sedap. Err...macam mana nak hiris daging nipis2? Cara nye senang saja...hiris la daging tu ketika masih beku lagi.....so senang la nak di hiris senipis yg boleh.....okay la..mari kita tengok resepi Sayor Campur Goreng ni yer..






Sayur Campur Goreng dengan Tofu Telur
(Stir Fry Mixed Vegetables and Egg Tofu)



Bahan2 :

brokoli, di potong kecil dan di bersihkan
kobis bunga, di potong dan di bersihkan
carrot, di hiris bulat2 nipis
(juga boleh letak cendawan, sweet corn, kacang buncis or apa2 jenis sayur pilihan anda)
satu packet Tofu telur, di potong bulat2 dan di goreng terlebih dahulu.


bawang merah 2 ulas, di tumbuk
bawang putih 3 ulas, di ketuk
sedikit air
sedikit kiub pati ayam
garam dan gula
1 sudu besar tepung jagung (utk memekatkan kuah)
minyak utk menumis.


Cara2:

-panaskan minyak di dalam kuali, kemudian tumis bawng putih hingga wangi.
- setelah itu masukkan bawang merah pula....kacau2 dan masukkan sayur2, kecuali tofu.
- masukkan air, garam, gula, serta kiub pati ayam,
-kacau2 hingga sayur masak,
- masukkan tofu telur, serta bancuhan tepung jagung dan sedikit air.
- kacau2 hingga kuah nampak sedikit pekat dan tutup api.

note: sayur2 jangan dibiar layu sangat , ia lebih sedap serta lebih berkhasiat di makan rangup2.