Pancake

Pancakes serves with honey and butter



Saya suka makan pancake, anak2 pon suker. We have pancakes either for breakfast or tea or anytime in betwen, hehehe. Sedap dan senang wat pancake nih and kalau nak makan pulak boleh je nak makan ngan aper2....my all time favourite mistilah dengan madu and butter....anak2 plak suka makan dengan whipped krim dan sos coklat.....kalau tader krim diaorang suka makan dengan susu pekat manis jer. Ni ada resepi pancake yang saya amik dekat sini and saya dapati pancake menggunakan resepi lebih lembut......so ni saya nak share ngan all of you.




Pancakes.

Ingredients:

1 cup (140 grams) all-purpose flour

2 teaspoons (7 grams) baking powder

1/4 teaspoon salt

2 tablespoons (28 grams) granulated white sugar

1 large egg, lightly beaten

1 cup (240 ml) milk

2 tablespoons (28 grams) unsalted butter, melted (saya guna minyak zaitun)

Plus extra melted butter for greasing the pan.


Method:

- satukan tepung gandum, baking powder, garam dah gula di dalam mangkuk besar. Kemudian pukul telur, susu dan mentega yang di cairkan di dalam mangkuk yang berasingan.
- setelah itu satukan adunan telur ke dalam adunan tepung, gaul hingga sekadar adunan bercampur. Sebaiknyer jangan terlebih kacau adunan (supaya tidak liat)malah adalah lebih baik jika adunan itu terdapat sedikit ketulan2 kecil tepung


-panaskan kuali hingga sederhana panas, berus kuali dengan sedikit mentega, kemudian sendukkan adunan pancake ke dalam kuali dan biarkan adunan betul2 masak serta warnanya kecoklatan sebelum di balik2 kan.

-ulang hingga kesemua adunan habis.

- pancake sedap di makan panas2 bersama madu dan mentega. Juga boleh di hidang dengan krim putar dan sos coklat atau sos strawberry. Juga enak di nikmati dengan blueberry topping atau sekadar di cicah dengan susu pekat manis atau gula sahaja.

Comments

Anonymous said…
assalamulaikum, sedap nye pancake tu...kebetulan pancake ni makanan kegemaran kami sekeluarga...biasa saya beli yg kotak tu...sekarang dah dapat resipi,nak cubalah lak thanks for your recipe.
owh...ha...senang kan kalau anak2 suker pancake? cuba la buat yer mawar merah, dah biasa buat sendri...lenkali misti takmo dah beli yg instant punyer...hehehe.

Popular Posts